ورود به سیستم
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
مقالات
1396/07/01 12:19

خبرنامه اختلالات

خبرنامه اختلالات

 

 

             راهبرد هایی جهت تقویت هماهنگی دیداری حرکتی

 

1- بازی دارت .توپ و راکت .قلاب ماهیگیری

2- بازی پرتاب حلقه .پازل .بولینگ .مینی بسکت .پینگ پنگ.بازی دست به دست

3-کارت دوخت .مهره نخ .انواع ماز ها .حمل توپ با قاشق

4-گرفتن و پرتاب توپ .حمل زنگوله بدون صدا

5-دومینو .رمز نویسی .پر رنگ کردن نقطه چین ها

6- کپی کردن اشکال .چیدن اشکال

7-راه رفتن بین خطوط ردیابی کردن خطوط با انگشت

8-تصاویر فراستیک

9-حمل لیوان اب بدون اینکه اب بیرون بریزد

10-بازی لی لی .جفت پا پریدن در جهات مختلف

11-بالا و پایین انداختن توپ و گرفتن ان با دست

12-نشانه گیری و زدن به هدف

13-بستن توپ به سقف و زربه زدن به ان

14-برداشتن سکه از روی سطح صاف مانند شیشه با دو انگشت

15- رها کردن مداد توپ و ... و گرفتن با دست

16- باز و بسته کردن در بطری  با یک دست

17-ضربه زدن با ارنج به پا به صورت موزون

18-خم و راست شدن و برداشتن چیزی از روی زمین

19- چرخیدن به دور خود یا شئی دیگر

20- طناب کشی .طناب بازی

21- تقلید راه رفتن حیوانات .پانتومین یا لال بازی

22- راه رفتن به صورت عقب عقب

23- ایستادن روی یک پا .پریدن از روی  طناب

24- حفظ تعادل چوب بر روی انگشت

25- لی لی کردن .عبور از روی ماز ها

26-پریدن و کف زدن . پریدن از روی مانع

27- فوتبال دستی .زیمناستیک .دوچرخه سواری .شنا

28- حمل بشقلب روی سر

29- گرفتن و انداختن 2 پرتقال با یک دست

30- رساندن پیام با ایما و اشاره

31- تقلید حرکت مشاغل با حرکات مختلف                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"تمرینات کاربردی برای رفع اختلالات کودکانLD "

 

حافظه ی دیداری: دانش آموزانی که دچار ضعف در حافظه دیداری هستند در تشخیص حروف هم صدا مشکل دارند.

 

مثال منظور > (منزور)      

 صبح--> (سبح)

- فعالیتهایی جهت تقویت حافظه دیداری :

1-نشان دوتصویر وبعد ان رامخفی میکنیم واز اومی خواهیم تصویرهارانام ببرد.

2-همان کار اول با 3تصویر

3-نشان دادن یک تصویر مرکب وبعد مخفی میکنیم واز تصویر سئوالاتی می کنیم.

4-تعدادی اسباب بازی نشان داده بایک پارچه روی آن ها را می پوشانیم ومی خواهیم هرچه دیده را بگوید.

5- مجموعه ای اشیارابه ترتیب چیده وچشمان را بسته وجای یک شیئ را تغییر داده وچشمان را باز می کنیم وتغییر رامی خواهیم.یا با دانش اموزان این کار رامی کنیم .

6-روی کارت 10در7کلمات رانوشته چند تابه اومی دهیم اومی خواند ازاو کارت هاراگرفته دوتا را پنهانی برداشته وکارت های دیگرراداده بگوید چه کارتی در بین ان ها نیست.

7-استفاده از اسباب بازی حافظه مثل دومینو،چوب کبریت،بازی موزائیک رنگی ،

8-پس از چند روز که روزانه 15دقیقه تمرین های قبلی راانجام دادیم وکارت های 10در7هایی که ایجاد مشکلات املایی می کند رانشان داده ومخفی میکنیم و...                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرینات پیشنهادی در منزل برای حساست شنیداری

 

از کودک بخواهید پشت به شما یا با چشمان بسته بنشیند وسپس با استفاده از کف زدن یا زدن  روی میز الگوی صدای متفاوتی مانند تند یا کند ایجاد کند وبخواهید آنها را تکرار کند یا بشمارد یا مثلا بانقطه یا خط  آن را نشان دهد.

در منزل با صدای کم به صدای تلویزیون گوش کند و به مدت یک هفته از این تمرین  استفاده کند.

مادر در منزل دیکته را به صورت زمزمه وار به دانش آموز بگوید

تمیز شنیداری:

در صورتیکه دانش آموز در تمیز یا دقت شنیداری دچار مشکل باشد باید تمرینهای زیر را انجام داد.با چشمان بسته کودک باید حدس بزند که صدا از کدام گوشه ی اتاق می آید و دوری و نزدیکی صدا را تشخیص دهد.

از کودک بخواهید به صداهای متفاوت گوش کند و بگوید که بلند یا آهسته هستند.

پیدا کردن جای صدا:

یک وسیله ی صدا دار مانند ساعت در گوشه ای از اتاق پنهان کنید و از کودک بخواهید با گوش کردن جای آن را بگوید.(به صورت بازی)

تعقیب صدا:چند تن از کودکان یا والدین در حالیکه راه می روند و هر کدام صوتی به لب دارند و بر اساس ترتیب خاصی به نوبت آن را به صدا در می آورند کودک مورد آموزش باید با تعقیب آنها تشخیص دهد که سوت به وسیله ی کدام یک از آنها نواخته می شود ومسیر آن کودک را تعقیب نماید.

حدس زدن:

از یکی از اعضای خانواده بخواهید صدای حیوانی را در بیاورد یا چیزی بگوید کودک دیگر با گوش کردن حدس بزند صدا مال چه کسی از اعضای گروه است.

برنامه ی تلویزیونی:

از کودک بخواهید یک برنامه ی تلویزیونی را تماشا کند و سپس سوالاتی درباره ی آن مثلا چه حیواناتی بودند چند تا بودند و مانند آن را بکنید.

یادگیری لالایی ها:

اشعار و مثل ها . بازیهای انگشتی  و غیره میتواند در توسعه ی حافظه ی شنوایی مفید باشد.

بازیهای لفظی بی پایان:

این بازیها میتواند از این قبیل باشد:

یکی از بچه ها جمله ای می گوید: مثلا((من دریا را دوست دارم))در می یابد با تکرار آن کلمه ی دیگری به آن بیفزاید و بازی به همین نحو ادامه میابد . از تصاویر نیز در جهت کمک به حافظه شنودی  می توان استفاده کرد      

      کودکان دارای اختلالات یادگیری و کودکان بیش فعال  با توجه به عملکردهای آموزشی به نطر می اید که توانایی خوبی در انجام تکالیف و عملکردهای تخصیلی ندارند  و متاسفانه  بیشتر والدین فکر می کنند  که کودک انها دارای مشکلات هوشی است و شاید نتواند مثل کودکان  دیگری که مشکلات کمی در اموزش دارند موفق باشند در حالیکه این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و کودکان دارای اختلال یادگیری و بیش فعال دارای نقص توجه با آموزش مدام و البته به شرط کمک گرفتن از متخصص مربوطه کاملا قابل درمان هستند برای این منطور که درک درستی از داشتن اختلالات یادگیری داشته باشید در تصویر زیر کارنامه تحصیلی یکی از نوابغ دنیا را خواهید دید تمامی نمرات پایه دبستان او که از 10 نمره  محاسبه شده است  .این نمرات نشان می دهد که نمرات ازمون های تحصیلی به هیچ عنوان نشان دهنده هوش و استعداد نیستند چه بسا فرزند شما هم انیشتنی در  درون داشته باشد .

 

 

💡نقش خواب منظم در بهبود علائم “اختلال کم‌توجهی ـ بیش فعالی”

 

🔆به گزارش شینهوا، متخصصان علوم پزشکی در استرالیا دریافتند علائم اختلال کم‌توجهی بیش فعالی در ۷۰ درصد کودکانی که مشکل خواب دارند تشدید می‌شود.

💠کودکان مبتلا به این اختلال که از عادت خواب منسجم و منظم برخوردارند کمتر در زمان خواب مضطرب هستند و راحت‌تر به خواب می‌روند. عادات خواب منظم باعث می‌شود کودکان در طول روز بیشتر هوشیار باشند و کمتر احساس خواب‌آلودگی کنند.

 

👌به گزارش ایسنا، به گفته متخصصان، رفع مشکلات خواب می‌تواند کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری را با تغییر رفتار و موفقیت‌های تحصیلی دگرگون کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کودک بیش فعال را چگونه مهار کنیم؟

💑 از آنجایی که دارو و درمانی برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی به تنهایی پاسخگو نیست، والدین بهتر است روش های تربیتی و برخورد مناسب با این کودکان را فرا بگیرند اما به راستی چگونه باید با این کودکان برخورد کرد؟ روش های تربیتی مناسب این کودکان کدام هستند؟

👨👩👧👦 بزرگ کردن هر کودکی به آموزش والدین نیاز دارد اما کودک بیش فعال نیروی ویژه ای را می طلبد. اگر به عنوان والدین کودک، نقش خود را به خوبی در مقابل همه کسانی که در درمان کودک شرکت دارند مانند معلمان، پزشک، روانشناس و حتی سایر اعضای خانواده ایفا کنید، مهمترین و بهترین مدافع کودک هستید. نتیجه این حمایت ها و آموزش ها این است که می توانید به کودک بیش فعال خود کمک کنید به سوی موفقیت گام بردارد. در اینجا چند روش مناسب برای رفتار با این کودکان را بیان می کنیم :

1- نگرش و افکار خود را تغییر بدهید .

از آنجا که تعدادی از انتظارات، باورها و پیش داوری های خاص والدین باعث بروز مشکلات ارتباطی والد و کودک می شود، لازم است برخی از شناخت ها در نخستین مرحله اصلاح شوند. مثلا به عنوان والد باید بدانید: رفتار کودک مربوط به یک اختلال است و از روی قصد و عمد نیست، کودک توانایی یادگیری و موفقیت دارد، کودک مجموعه ای از توانایی های منحصر به فرد را دارد که این ویژگی ها ارزشمند هستند. به صورت خلاصه هر چقدر می توانید در مورد این بیماری بیاموزید؛ هر چقدر بیشتر بدانید می توانید به کودکتان بهتر کمک کنید .

2- گوش دادن و صحبت کردن درست را بیاموزید .

👂👀 باز نگه داشتن پل ارتباطی میان والدین و کودک فوق العاده مهم است و موجب می شود اختلاف ها و تعارض های میان والدین و کودک به شکل مؤثری از میان برداشته شود و از وخیم تر شدن روابط میان آنها جلوگیری کند. برای این مورد پیشنهاد می شود :

- رفتار خود را با سن کودک متناسب کنید .

- در هنگام صحبت با کودک ارتباط چشمی با او داشته باشید .

- با جملات ساده صحبت کنید .

- خود را به جای کودک بگذارید .

👩 سعی کنید هدف او را از بروز چنین رفتارهایی کشف کنید و برای گوش دادن به صحبت های کودک خود وقت بگذارید .

👨آرام ولی محکم صحبت کنید. اگر معمولا هنگامی که کاری از کودکتان می خواهید صدایتان را بلند می کنید، کودک می آموزد هنگامی که صدایتان را به حداکثر نرسانده اید، به شما بی توجهی کند .

💑 احساستان را به کودک بگویید. بدون اینکه مستقیم از کودک انتقاد کنید، به او بگویید در مورد اعمال و رفتارش چه احساسی دارید. برای مثال: «به خاطر اینکه موهایت را شانه نمی کنی واقعا ناراحتم» یا «وقتی به موقع نمی خوابی، واقعا نگران می شوم

 

 

3-توجه مثبت به کودک نشان دهید .

فقط زمانی می توانید با موفقیت برای فرزند خود حد و مرز قوانین را تعیین کنید که به ویژگی های مثبت او توجه نشان دهید .

مؤثرترین راه برای آموزش رفتار خوب، شکل دادن رفتار یا تحسین است. اگر هنگام تحسین کودک خود، راهنمایی های زیر را به کار ببندید، متوجه خواهند شد این کار به عنوان یک روش تربیتی و انضباطی بسیار مؤثر است .

- به کودک خود بگویید که کدام صفات او را می پسندید. دست کم چند بار در روز کودک خود را تحسین کنید .

- به طور مناسب و مقتضی تحسین کنید. برای دریافت پاسخ های بهتر، نوع تحصین را با سن و اخلاق کودک متناسب کنید. برای نمونه در آغوش گرفتن، بوسیدن، نوازش کردن و دیگر نشانه های عملی محبت همراه با کلمات مهر آمیز برای کودکان مناسبتر هستند. به این نکته توجه داشته باشید که همیشه از جملات متنوعی برای این کار استفاده کنید، زیرا کودک بعد از مدتی از جملات تکراری خسته می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عوامل ایجادکننده ADHD :از جمله عواملی که می تواند باعث ایجاد این اختلال شود، ویتامین D است که نقش مهمی در رشد ابتدایی مغز دارد. از اینرو کاهش آن در دوره جنینی می تواند با اختلال بیش فعالی همراه باشد.

عامل دیگر قرارگرفتن مادر باردار در معرض آلودگی هوا است و همینطور کمبود منگنز و B6 و امگا 3.

🔺ویتامین B6 :

ویتامین B6 یک فاکتور ضروری برای اغلب مسیرهای متابولیکی اسیدهای آمینه، شامل مسیرهای دکربوکسیلاسیون برای دوپامین، آدرنالین، وسروتونین می باشد. از این طریق، ویتامین های گروه B سبب بهبود رفتار در برخی کودکان مبتلا به ADHD شده است. در برخی کودکان بیش فعال، سطح سروتونین خون پایین است، در نتیجه دوز بالای ویتامین B6 با افزایش میزان سروتونین خون سبب بهبود علائم می شود.

به طور کلی عواملی که در این اختلال حائز اهمیت هست:

1 ارثی: 70 تا 80 درصد علت این اختلال به دلیل ارثی بودن این اختلال است.

یک ژن را نمی توانیم به صورت مستقیم درابتلا به ADHD دخیل بدانیم.اما هورمونی که در این اختلال درگیر است دوپامین است و ما دو جور دوپامین داریم:

دوپامین گیرنده DRD4

دوپامین ناقلDAT1

که ADHD ارتباط  تنگاتنگی با DRD4 دارد. براساس تحقیقات به اثبات رسیده این نوع ارتباط نیرومند است.

2 عصبی_زیستی:

ساختار و کارکرد مغز در کودکان مبتلا با دیگر  کودکان سالم متفاوت است.به ویژه در نواحی مرتبط با دوپامین که در مقایسه با دیگر افراد کوچکتر هستند.

نواحی مرتبط با دوپامین شامل:هسته دمی،گلوله کمرنگ(گلوبوس+پالیدوس)،قطعه پیشانی است.

در بعضی موارد افراد در سوخت و ساز نوراپی نفرین نیز مشکل دارند.

3 عوامل پیش وهنگام تولد:کم وزنی در هنگام تولد،استفاده مادر از الکل و تنباکو،طولانی شدن زمان زایمان و...

4 سموم محیطی:

مواد افزودنی ورنگ های مصنوعی

سرب و جیوه:سطح بالایی از سرب در خون افراد ADHD دیده می شود.البته افرادی هم بوده اند که ADHD داشتند و در خون آنها سرب یا جیوه دیده نشده است.

نیکوتین:۲۲درصد مادرانی که سیگاری هستن و در زمان بارداری سیگار مصرف کرده اند کودکان ADHD دارند.

 

 

 

5 عوامل روان شناختی:

ارتباط والد فرزندی،والدینی که فرمان های بیشتری می دهند، تعامل منفی تری با فرزندان خود دارند.صدالبته کودکان نافرمانی بیشتری در مقابل این والدین دارند.

در این شرایط مادر و پدر هم باید بررسی بشوند تا آنها اختلال بیش فعالی نداشته باشند که در صورت مبتلا بودن والدین باید به درمان والدین هم پرداخته شود.

تفاوت ساختار مغزی کودکان بیش فعال با کودکان عادی:

🔺کودکان بیش فعال نسبت به کودکان دیگر مغز کوچکتری دارند.

🔺کورتکس پیشانی افراد بیش فعال کوچک تر است.

🔺حجم کورتکس مغز این افراد نیز کمتر است.

🔺مخچه نیز به خصوص در زمینه برنامه ریزی مشکل دارد.

🔺در نظریه ذهن مشکل دارد.نظریه ذهن(ذهن خوانی،درک مطالب وهمدلی و همکاری)

توجه:مردانی که در کودکی دچار این اختلال بودند به طور معمول 2 برابر بیشتر از سایرین در معرض چاقی در بزرگسالی قرار میگیرند.

در حوزه درمان ما از دو روش استفاده می کنیم.دارو درمانی و درمان روان شناختی و گاها از هر دو روش به طور همزمان استفاده می شود.

درمان دارویی خط اول درمان بیش فعالی محسوب می شود.

در دارو درمانی، داروهای محرک برای درمان بیشترین استفاده را دارند، زیرا مشخص شده اثر بخشی بالایی دارند و عموما عوارض خفیف قابل تحملی ایجاد می کنند.

🔺دو مورد از رایج ترین داروهای مورد استفاده در درمان کودکان، دکستروآمفتامین( که مورد مصرف کودکان 3 ساله و بالاتر) و ریتالین ( که مورد مصرف کودکان 6 ساله و بالاتر) است.

تحقیقات ثابت کرده ریتالین در سه چهارم همه کودکان مبتلا به این اختلال بسیار موثر بوده است و عوارض جانبی معدودی دارد. ریتالین دارویی کوتاه اثر است که عموما در ساعات مدرسه مورد استفاده قرار می گیرد تا کودک مبتلا بتواند در کلاس درس باقی بماند و به تکالیف خود توجه کند. در کودکانی که دارای سابقه تیک های حرکتی هستند این دارو با احتیاط مصرف شود. در برخی موارد ممکن است این دارو باعث تشدید اختلال تیک شود.

🔺دکستروآمفتامین و ترکیب ملح آمفتامین/ دکستروآمفتامین معمولا در ردیف دوم درمان دارویی محسوب می شوند و هنگامی بکار می روند که ریتالین موثر نبوده است.

🔺نوروفیدبک با توجه به نوع پروتکل های درمانی که طراحی میکند نیز میتواند در درمان ADHD مفید واقع شود. 

 

 

خشم و پرخاشگری

 

💥به کودکان تحکم و پرخاشگری نکنید.

👈با هر تحکم یک تخریب سلولی اتفاق می‌افتد و یک درجه از اعتماد بنفس کودک کم می‌شود.

👈درخواست خود را با لحن ملایم به کودک بگویید.

بعضی کودکان رفتارهایی‌ پرخاشگرانه‌ از خود بروز می‌دهند؛ البته‌ بلافاصله‌ پشیمان‌ می‌شوند و از والدین‌ خود عذرخواهی‌ می‌کنند. اگر از کودک‌ مضطرب‌ بپرسیم‌ که‌ چرا پرخاش‌ می‌کنی‌ و عصبانی‌ هستی؛ خواهد گفت‌ نمی‌دانم.؛ یا خواهد گفت‌ دست‌ خودم‌ نیست. پس‌ چنانچه‌ کودکی‌ بلافاصله‌ بعد از عصبانیت‌ و پرخاشگری‌ پشیمان‌ شد و عذرخواهی‌ کرد، علت‌ پرخاشگری‌ او اضطراب‌ است. برای‌ ازبین‌بردن‌ خشم‌ کودک‌ بایستی‌ اضطراب‌ و نگرانی‌ وی‌ را شناسایی‌ کنیم‌ و در رفع‌ آن‌ بکوشیم.

با کودکان پرخاشگرچگونه رفتار کنیم:

🔴 برقراری ارتباط کلامی را به او بیاموزید

👈 برای کودک لازم و مفید است بیاموزد و بتواند از کلماتی برای بیان احساسات منفی اش استفاده کند.

🔴احساسات کودکتان را تصدیق کنید

👈 کودک می زند چون نمی تواند احساسات خود را به شما منتقل کند. وقتی شما بر احساسات کودکتان واقف باشید و آن را تصدیق کنید، دیگر دلیلی برای کتک زدن وجود ندارد.مثلا به او بگویید: حتما از اینکه به تو اجازه نداده ام این کار را بکنی خیلی ناراحت هستی!> با این جمله شما به او نشان داده اید که احساس او را می فهمید و به او حق می دهید که احساس عصبانیت کند و این طبیعی است.

 🔴 به او یاد بدهید که کتک زدن کار اشتباهی است

👈 وقتی کودک سعی می کند شما را بزند، محکم دستانش را بگیرید، در چشمان او خیره شوید و محکم (اما بدون عصبانیت) بگویید: شما اجازه نداری مامان را بزنی.>

🔴نمایش فیلم های خشن را محدود کنید.

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                

نظرات

نظر شما
نام ( الزامی ) :  
پست الکترونیکی ( الزامی ) :    
متن :  

برچسب ها : 
: