گنجینهی واژگان کودک کم کم تا هزار و پانصد واژه افزایش می یابد. کودکان از زبانهایی آوایی و همراه با ضربآهنگ در زبان لذت میبرند .
بهترین راه برای همراهی با کودک در این مرحله فراهم آوردن فرصتهایی برای گوش سپردن به ضربآهنگها، شعر و چیستان و تکرار آنها است .
کودکان در کاربرد زمان گذشته مهارت پیدا میکنند، اما ممکن است نشانههای گذشته و حال را درست به کار نبرند .
از آن ها بخواهید تا بگویند دیروز چه کردند و راجع به کنشها در کتاب گفت و گو کنند .
کودکان از زبان برای کمک به شناخت جهان استفاده میکنند .
برای کودکان کتابهای داستانی تصویری بخوانید و زمینهی شناخت و بحث دربارهی جانوران دستآموز، خانواده، مردم و محیط را فراهم آورید .
قدرت سخن گفتن با کاربرد زیادتر صفتها، قیدها، ضمیرها و حروف اضافه پیدا میکنند .
می توانید دامنهی کاربرد واژگان توصیفی را با کتابهای تصویری و داستانهای مصور که به جزییات پرداخته باشند، گسترش دهید. امکان قصهگویی و توصیف شخصیتها و کنشهای آنها را برای کودکان فراهم آورید .
کودکان آرام، آرام، روابط و طبقهبندی اشیاء را بر پایه نشانههای ادراکی ویژه مانند رنگ، اندازه، شکل و موارد استفاده میفهمند .
برای کودکان امکان گروهبندی اشیاء از نظر رنگ، شکل، اندازه و کارکرد فراهم آورید. از کتابهای تصویری مفهومی، با تصویرهای بزرگ رنگی استفاده کنید .
کودکان آرام آرام چگونگی پیوند با اشیاء را بر پایهی شماره و مقدار درک میکنند .
کتابهای شمارش اعداد تصویری در اختیار کودکان بگذارید و آنها را به شمارش تشویق کنید .
کودکان آرام، آرام دو چیز را با هم مقایسه میکنند و کوچکتر و بزرگتر را تشخیص میدهند .
با کودکان کتابهای را در میان بگذارید که آنها را به مقایسهی اندازهها برانگیزاند .
کودکان آرام، آرام میاندیشند که هویتی جدا از دیگر اعضای خانواده دارند . کودکان به اعتماد به نفس نسبی دست مییابند. آنها خود را به عنوان "من " میشناسند و احساساتی نسبت به خود پیدا میکنند .
کودکان را در درک هویت مستقل و ارزش ویژهی خود یاری رسانید. خودباوری کودکان تحت تاثیر نگرشها و رفتار اطرافیان قرار میگیرد؛ از این رو باید شرایطی فراهم آورد که احساس کنند دیگران به آنها توجه دارند، آنها را قبول دارند و برای آنها ارزش قائلند .
کودکان از شرایط ناراحتکننده خود را دور میکنند. آنها اشتباه را یا انکار میکنند و یا آن را به گردن دیگری میاندازند .
کودکان را، بی آنکه احساس کنند از ارزششان کاسته میشود، راهنمایی کنید تا اشتباه خود را بپذیرند
کودکان سامان دادن و بازنمایاندن دنیای کودکانهی خود را یاد میگیرند؛ آنها از راه مشاهده، شیوهی حرکات و رفتار دیگران را تقلید میکنند .
کودکان را به بازیهای نمایشی تشویق کنید تا بتوانند نقطهنظرهای دیگران را درک کنند و در مورد شیوهی رفتار دیگران آگاهی پیدا کنند .
کودکان اشیاء را به صورت چیزهای باورپذیر میبینند: نوار یا چوب مدرج اندازهگیری ممکن است اسب بشود .
اشیاء و کتابهایی تهیه کنید که زمینهی تعبیرهای خلاق را فراهم آورند .
کودکان آرام، آرام به این تشخیص میرسند که دیگران هم، همانند آنها، دارای احساسهای هستند .
کودکان را به گفت وگو دربارهی اینکه اگر اتفاق مشابهی برای آنها بیفتد چه احساسی پیدا میکنند، تشویق کنید، کتابهایی فراهم آورید که بیانگر احساسهای گوناگون باشند .
کودکان از بازی کردن با یکدیگر لذت میبرند و نسبت به هم دلبستگی عمیق احساس میکنند .
برای رشد مهارتهای اجتماعی زمینهی مناسب فراهم آورید تا کودکان مشارکت، رعایت نوبت و بازیهای دستهجمعی را تجربه کنند .
کودکان آرام، آرام با مشاهدهی حالت چهرهها احساسهای دیگران را تشخیص میدهند .
کودکان را با گفتوگو دربارهی احساسهایی که همراه با حالت چهرهها در کتابها مطرح میشوند، به حساس شدن نسبت به احساسهای خود و دیگران تشویق کنید .
منبع : کودک خود را بشناسیم